خانه دری

بهترين ويتامين براي بدن

بهترين ويتامين براي بدن

t7w_m3.jpg

گروهي از ترکيبات طبيعي که براي حفظ سلامتي بدن لازم و ضروري هستند، ويتامين ها نام دارند. بدن انسان قادر به توليد ويتامين ها نيست و يا در صورت توليد اين مواد، مقدار آن بسيار کم و ناچيز خواهد بود؛ بنابراين بيشتر نياز خود به اين مواد را از طريق غذا تامين مي کند. البته گاهي نيز فرد ناچار است به منظور جبران کمبود برخي ويتامين ها، به دستور پزشک، از مکمل هاي دارويي استفاده کند. در اين مقاله قصد داريم چند ويتامين مهم و ضروري براي بدن را معرفي کرده و تاثيرات هر کدام از آن ها بر سلامت جسم و روان را بررسي نماييم.

اينوزيتول

اينوزيتول يا ويتامين B8 يک قند کربوکسيليک است که از ترکيب يک الکل قندي با شيريني ساکارز (قند سفره) به دست مي آيد. اين ماده در مغز و ساير بافت هاي پستانداران وجود داشته و مسئول انتقال سيگنال هاي سلولي به هورمون ها، انتقال دهنده هاي عصبي و فاکتور رشد است. کليه انسان روزانه دو گرم اينوزيتول توليد کرده و ساير بافت ها آن را سنتز مي کنند. اين ماده به طور طبيعي در برخي ميوه ها (مانند پرتقال، هلو و گلابي)، سبزيجات (مانند فلفل دلمه‌اي، گوجه فرنگي، سيب زميني، مارچوبه و سبزيجات داراي برگ سبز)، حبوبات، غلات کامل و غلات تصفيه نشده، گوشت و تخم مرغ، دانه ها، آجيل و ... وجود دارد. علاوه بر آن بدن انسان مي تواند کربوهيدرات هاي دريافتي را نيز به اينوزيتول تبديل کند. درست است که به اينوزيتول، ويتامين B8 نيز گفته مي شود اما اين ماده ويتامين نبوده و يک قند پرکاربرد محسوب مي شود. اين ماده يکي از اصلي ترين عناصر غشاي پوست است و همچنين هورمون انسولين را کنترل مي کند. از ديگر مزيت هاي اين ماده مي توان به درمان افسردگي، درمان و بهبود اختلال دو قطبي، کاهش اضطراب و وحشت، بهبود علائم سندرم تخمدان پلي کيستيک، کنترل عوامل خطر سندرم متابوليک، جلوگيري از ابتلا به ديابت در دوران بارداري و ... اشاره کرد. بنابراين خريد اينوزيتول و مصرف آن مي تواند بر حفظ و تقويت سلامت جسم و روان شما کمک کند.

ويتامين D3

يکي از ويتامين هاي مهم و ضروري براي بدن، ويتامين D است که به بدن در جذب کلسيم کمک مي کند. همچنين تاثير زيادي در جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و برخي از انواع سرطان ها داشته و به تقويت سيستم ايمني بدن کمک مي کند. همچنين از طريق بازيافت فسفات توسط کليه ها، آن را به خون برگردانده و Ph را در سطح مطلوبي مي دارد. ويتامين D2 و D3 مکمل هايي هستند که براي جبران کمبود ويتامين D بايد مصرف شوند. سنتز ويتامين D2 از ويتامين D3 آسان تر بوده و در ايالات متحده بيشترين ميزان مصرف را دارد. اصلي ترين تفاوتي که ويتامين هاي D2 و D3 با يکديگر دارند، منبع آن ها است. D2 منبع گياهي داشته و بيشتر در نان و غلات تقوت شده و شير و ... يافت مي شود؛ در حالي که D3 منبع حيواني و جانوري داشته و نوعي از آن نيز به طور طبيعي در بدن از طريق دريافت نور خورشيد توليد مي شود. نام ديگر ويتامين D3 کلکلسيفرول بوده و يک هورمون استروئيدي است که ساختار آن شبيه به استروئيدهايي نظير تستوسترون، کلسترول و کورتيزول بوده و نقش مهمي در جذب ويتامين A ، کاني سازي استخوان ها و تنظيم کلسيم و فسفر بدن دارد. همان طور که به آن اشاره کرديم، ويتامين D3 در مواد غذايي حيواني يافت مي شود. از جمله منابع مهم اين ماده زرده تخم مرغ، روغن ماهي، کره، ماهي هاي چرب، گوشت کبد گاو، پنير و ... مي باشند. همچنين مي توان در برخي از رنگ هاي خوراکي، آسپارتام (فنيل آلانين)، روغن بادام زميني، روغن سويا و شکر نيز ويتامين D3 را پيدا کرد. خاصيت هاي دارويي و درماني اين ماده موجب شده که خريد ويتامين D3 و مواد غذايي حاوي آن بسيار مورد توجه قرار گيرد. اين ماده به استحکام استخوان ها کمک کرده و مانع از ابتلا به پوکي استخوان، راشيتيسم، استئومالاسي، بيماري هاي کليوي و .. مي شود.

فوليک اسيد (ويتامين B9)

فوليک اسيد حالت پودر شده ويتامين B9 بوده که نسبت به فولات هاي طبيعي جذب بالاتري دارد. اين ماده محلول در آب بوده و به عنوان يک مکمل قوي در دوران بارداري به شمار مي رود. همچنين در سلامت قلب و عروق بسيار مهم و موثر بوده و به عملکرد بهتر مغز نيز کمک مي کند. اسيد فوليک در مواد غذايي چون حبوبات (مانند لوبيا، عدس)، برنج قهوه‌اي، مرغ، گوشت خوک، گوشت گوسفند، پنير، اسفناج، سبزي روتاري، مارچوبه به مقدار قابل توجهي يافت مي شود. کمبود فوليک اسيد در بدن مي تواند موجب بروز مشکلاتي مانند تنگي نفس، اسهال، فراموشي و مشکلات ذهني، تحريک پذيري و کاهش يا از دست دادن اشتها شود. اين ماده به جلوگيري از ابتلا به کم خوني و درمان آن، درمان عفونت ‌هاي لثه و جذب مواد مغذي توسط روده کمک کرده و براي از دست دادن حافظه، بيماري آلزايمر، کاهش شنوايي مرتبط با سن، سندرم پاي بي قرار، درد عصبي، افسردگي و اختلال خواب، دردهاي عضلاني، جلوگيري از آسيب زودرس ماکولا، کاهش علائم پيري، ضعف استخوان (پوکي استخوان) و ... بسيار مفيد و موثر خواهد بود. براي خريد فوليک اسيد مي توانيد به سايت شرکت پيشگامان شيمي، يکي از بزرگ ترين شرکت هاي بازرگاني در زمينه تامين مواد اوليه و واردات محصولات شيميايي، مراجعه کرده و اين محصول را در بسته بندي هاي 25 کيلوگرمي سفارش دهيد.

ويتامين B1

ويتامين B1 که به آن تيامين نيز گفته مي شود، يک ويتامين محلول در آب بوده که نقش مهمي در متابوليسم گلوکز داخل سلولي داشته و به بدن کمک مي کند کربوهيدرات ها و چربي ها را به انرژِ تبديل کند. اين ماده همچنين براي عملکرد قلب، سيستم عصبي و دستگاه گوارش بسيار مفيد و موثر بوده و در بدن ذخيره نمي شود. ويتامين B1 را مي توان در حبوبات، نان و غلات و ماکاروني سبوس دار، غلات صبحانه غني شده، جگر و ماهي قزل آلا يافت. اين ماده در پزشکي کاربردهاي بي شماري دارد. افراد مبتلا به کوليت اولسراتيو، اسهال مداوم و اشتهاي ضعيف و همين طور کساني که در کما هستند اين ماده را مصرف مي کنند. اين ماده همچنين در بهبود زخم هاي شانکر، آب مرواريد، گلوکوم و ساير مشکلات بينايي، ايدز، سندرم مخچه (نوعي آسيب مغزي)، سرطان دهانه رحم، درد ديابتي، فشار خون، بيمارهاي قلبي، بيمارهاي کليوي، سيستم ايمني ضعيف و ... موثر مي باشد. همين طيف گسترده مزيت ها و خاصيت هاي دارويي و درماني موجب افزايش خريد ويتامين B1 و مصرف اين ماده شده است.


برچسب ها : بهترین , ویتامین , برای , بدن ,
+ نوشته شده در جمعه 5 دی 1399ساعت 14:03 توسط خداداد | | تعداد بازدید : 43

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]